Wednesday, January 25, 2012

mohon DOAKAN buat AYAHANDA AKAK


salam semua

bagaimana utk memulakan bicara , bila hati didalam penuh dengan pelbagai rasa .. yg pasti hiba dan sedih melanda bertimpa2 ... dalam keheninggan mlm ini , hanya doa ku panjatkan buat ayahanda akak yg sedang terlantar di hospital hari ini .. ayahanda akak di tahan wad siang tadi  .. 

pada awal pagi niat akak , hanyalah nak membawa anakanda nina ke klinik susulan muntah2 yg berterusan selepas demam .. tapi ummi akak mengajak akak ke hsp kerana khuatir ayah x leh memandu seorang sbb keadaan ayah yg memang x memuaskan hati sejak kebelakangan ini ..

akak akur dan mengikut ummi dan ayah memandu ke hsp seawal jam 8.00 pagi .. akak drop kan umi dan ayah utk ke bhagian diagnosis utk proses XRAY .. akak meneruskan perjalanan , dalam hati sementara ayah menjalani check up , akak bolehlah buat beberapa urusan di bank .. 

setelah selesai , akak kembali ke hsp pada jam 11.00 bermulalah episod2 yg menyedihkan bila banyak persoalan terjawab dengan ujian2 yg telah dijalankan oleh DR terhadap ayahanda .. yg paling pedih bila dikhabarkan oleh DR ayahanda akak mengalami bengkak kedua buah pinggangnya akibat dari batu karang , ayah pernah mengalami batu karang ini 15 tahun dahulu , dan ketika itu ia sudah di keluarkan . Ya allah , bagai tidak percaya ayah yg memang kelihatan kurus dan tidak bermaya itu mempunyai masalah sebegini rupa .. memang sejak akhir2 ini , ayah ada mengadu sakit di pinggang , makan tidak berselera .. kami membawa dia utk pemeriksaan dengan DR di klinik sehinggalah di rujuk ke hsp ..

dan akhirnya , ayah ditahan wad pada jam 2.45 ptg ... ayah tidak dibenarkan pulang kerana DR khuatir keadaan buah pinggang ayah akan semakin teruk .. akak dan ummi redha .. memandang wajah ayah yg kelihatan sedih dan sugul hati ini terasa pedih , tidak mahu akak perlihatkan betapa susahnya hati , macam2 bermain di fikiran akak dan ummi di waktu itu .. setiap urusan dari awal sehingga ayah di wadkan , akak dan ummi lalui dengan tenang .. hati berdebar bertambah dengan kesedihan dan kerisauan terhadap keadaan nina dirumah bermain di fikiran ..

dalam menunggu penempatan ayah di wad , akak menelefon suami , mendengarkan kata2 nina , hati bertambah hiba kerana keadaan dia tidak berubah .. rupanya hubby tidak lagi membawa nina ke klinik  .. sedih dan marah bercampur baur .. x tahu nak cakap ape lagi .. dalam keadaan akak yg letih dan tidak bermaya kerana kepenatan turun dan naik hsp , hanya allah sahaja yg memahaminya ..

selesai menempatkan ayahanda di wad .. akak dan ummi meninggalkan ayah dlm keadaan sendu , mohon maaf dari akak dan ummi membuatkan hati ayah pilu dan berlinangan air mata .. dapat dirasakan gengaman tangan ummi  tidak mahu dilepaskan oleh ayah .. ku kuatkan dengan kata2 " ayah jgn lah risau ... insyaallah ayahh , x akan apa2 .., banyakkan berdoa ye ayah  " .. mengalir air mata ayah 

akak sebak kerana sedar ayah tidak pernah ditinggalkan kesorangan di hsp .. walau berat kaki melangakah , akak teruskan jua demi mengenangkan anakanda nina di rumah , bagaimanakah pula keadaannye .

akhirnya , pada malam ini akak membawa nina ke klinik ..  , dia di periksa , kerana dia ada mengadu sakit disebelah kiri perutnya , sekali lagi hati disentap , hiba bertambah bila DR mengatakan kemungkinan nina mendapat gastrik .. aduhhhh pedihnya tatkala akak memandang wajah anakanda nina .. 

ya allahh , bertimpa2 dugaan yg kau berikan buat hamba mu ini , akak memejam mata menguatkan hati .. nina diberikan ubat , kata dr , tgk macam mana keadaan dia sehingga esok .. sekiranya berlarutan nina harus dirujuk ke hsp ..  sekali lagi ku renung jauh kedalam mata anakanda kuu .. jelas ada perasaan sedih dan x menentu , dpt dirasai oleh akak sebagai ibunya .. apalah daya ibu ini oh anakku ..

ku panjatkan doa , agar kedua2 insan yg kucintai ini di berikan perlindungan oleh mu ya allah .. hanya dirimu yg mengerti dan memahami keadaan dan perasaan daku sekarang .. sekiranya diberikan peluang , ingin aku bersama kedua2 dalam apa jua keadaan .. sesungguhnya dikau yg maha besar dan maha mengetahui apa jua percaturan di dalam kehidupan ku ini ..


KUATKAN HATI KU INI , TABAHKAN HATI IBU KU ITU 



55 comments:

  1. Insyaallah Kak...banyakkan berdoa.Be strong ya!

    ReplyDelete
  2. byk2 dia kak,hanya pd Dia kite mengadu..semoga dikurniakan ketabahan yg tinggi utk akak jg dua2 insan tersyg tu..dan cpt2 sembuh dua2nya :)

    ReplyDelete
  3. akak, saya dapat memahami apa yang akak rasa..macam-macam bermain kat fikiran..Saya harap akak tabah menghadapi dugaan ini, iallah segalanya dapat dilalui dengan tenang. Mudah-mudahan ayahnda dan nina cepat sembuh yea..

    ReplyDelete
  4. ya Allah beratnya dugaan kak ieda...insyaAllah semuanya akan selamat...kuatkan semangat ye kak ieda...take care

    ReplyDelete
  5. semoga eida tabah menghadapi ujian dr nya. JS amat2 memahaminya apa yg eida alami kini. insyaallah dgn izinnya semuanya akan kembali spt dulu..ameen

    ReplyDelete
  6. Akak sabar ye, dugaan Allah Ada hikmahnya, semoga Akak Dan keluarga tabah mghadapi dugaan ini, mmg berat Mata memandang berat lg bahu memikul, hanya doa dipanjatkan utk ayah Akak n nina

    ReplyDelete
  7. bykkan bersabar.. teruskan berdoa utk kebaikan org2 yg kita sayangi.. semoag mereka cepat sembuh dan harap akak kuat utk hadapi ujian ini.. berat mata membaca berat lagi akak yang mengahdapinya... sya fhm situasi krn sya juga pernah laluinya..

    ReplyDelete
  8. beb insyallah kita sama2 doakan ayahanda u cepat2 sembuh amin...

    ReplyDelete
  9. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  10. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  11. saya jua doakan dari sini..

    ReplyDelete
  12. sy doakan semoga ayah&ank akk cepat sembuh..utk akk banyakkan bersabar ok.

    ReplyDelete
  13. Insyaallah semoga mereka akan selamat dan dipermudahkan segala urusan..sabar ya Ieda.

    ReplyDelete
  14. Kak. . Byk bersabar ya. Semoga kedua2 cepat sembuh. Sedih sue kak baca n3 akak ni.

    ReplyDelete
  15. insyaAllah semuanya akan selamat dan apa2 yang berlaku kena redha dan tabah ye kak

    ReplyDelete
  16. kuatkan semangat yer akak. mudah-mudahan kedua2 insan tersayang akak cepat sembuh

    ReplyDelete
  17. Ida..kuatkan semangat dan tabahkan hati...mudah2an semuanya selamat.. arwah mak saya dulu pun sakit buah pinggang...tak sampai hati bila tengok tangan arwah penuh kesan jarum ambik darah dan injection.. harap ida dapat jaga ayah sebaik mungkin...selalunya mereka perlukan perhatian yang lebih dari anak2..

    ReplyDelete
  18. semoga semuanya baek2 aja sis....sabar dan banyak berdoa ye...

    ReplyDelete
  19. kuatkan semangat akak dan keluarga, insyaAllah semuanya akan selamat nanti

    ReplyDelete
  20. assalam ieda..insyaallah..semoga kedua insan kesayangan eida akan smebuh dan tabahkan hati eida..

    ReplyDelete
  21. kuatkan diri kak,
    kita doakan ayah dan nina baik2 aja,
    semoga cepat sembuh.. amenn..

    ReplyDelete
  22. Insya Allah kak. Sumenya akan selamat. Kami sume mendoakan yang terbaik untuk akak. So cane keadaan Nina dan ayah akak sekarang.

    ReplyDelete
  23. tabahkan hati ok. semoga dua insan kesayangan ieda cepat sembuh, insyaallah

    ReplyDelete
  24. semoga kedua-dua insan yg kak sayang ni akan sihat yer..
    tabah yer sis

    ReplyDelete
  25. ye betul tu...kami semua doakan ayahanda dan anakanda nina kembali sihat semua..byk2 bersabar n berdoa ye kak...

    ReplyDelete
  26. akak...

    smg ayah dan anak akak akan kembali sihat...sabar banyak2 yer akak.

    ReplyDelete
  27. Bykkan bersabar & berdoa kak, sy fhm prsn kak di saat ini..

    Sy pun br lps jaga FIL lps operate, kesian sgt tgk, dah tu anak2 lain semua xblk, sy yg menantu ni yg jaga, sedih kak, xpelah tgjwb sy jgk tu...hrp akak pun tabah yer..

    ReplyDelete
  28. kuatkan semangat yer kak..tuhan sayang akak....sbb tu akak dilimpahi ujian

    ReplyDelete
  29. doa dr jauh..semoga abah dan anak akak cepat sembuh ya..

    ReplyDelete
  30. Bykkan bsabar ye kak..Doa dari jauh..smg ayah akak cpt sembuh kembali..insyaallah :)

    ReplyDelete
  31. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  32. Ini lah putaran kehidupan sis...bila semakin tua pelbagai penyakit mudah menjadi sahabat baik....semoga abah kamu tabah dlm menghadapi situasi ini..

    ReplyDelete
  33. sabar ye kak.. nomi pun di uji dgn abah masuk hospital jugak... moga insan2 tersayang kita sihat seperti sediakala... aminnn

    ReplyDelete
  34. bykkan bersabar ye kak..berat dugaan itu..semoga semuanya sihat semula,dpt menjalani kehidupan seperti biasa..

    ReplyDelete
  35. akk bersabar lah ye kak.sedih rara baca.moga akk tabah hadapi dugaan.

    ReplyDelete
  36. semuga ayah dan anak akak cepat-cepat sembuh

    ReplyDelete
  37. Semoga Nina dan Ayah Ieda segera diberikan kesembuhan oleh Allah Yang Maha Penyayang lagi Maha Berkuasa untuk menyembuhkan. Amin.

    ReplyDelete
  38. banyakkan bersabar akak.Allah nak uji akak. :)

    ReplyDelete
  39. banyak2 bersabar buat akak n ibu akak yek..mmg dugaan Allah ni..semoga ayah akak dpt sembuh spt sediakala k..

    ReplyDelete
  40. kuatkan semangat ye ieda..
    banyak kan berdoa...
    insyaalllah..semuanya akan dipermudahkan..

    ReplyDelete
  41. sob2..kak..kuatkan semangat ya..moga semuanye dipermudahkan amin

    ReplyDelete
  42. smoga ayahanda & nina cepat sembuh n sihat seperti sediakala...

    ReplyDelete
  43. Ya Allah... beratnya dugaan yg datang..harap akak dan ibu akak serta seluruh ahli keluarga tabah menghadapinya... semoga ayahanda akak cepat sembuh begitu juga buat nina

    ReplyDelete
  44. Salam Kak Ieda..Alin memahami perasaan Kak Ieda..sb seumur hidup ALin baru pertama kali berurusan dengn hospital masa Qayyum kemalangan dulu. 20 hari berulang alik ke hospital..sedihnya hanya Allah yg tahu..Doa Alin smg abah n anak kak ieda pulih seperti sediakala

    ReplyDelete
  45. kuatkan semangat kak,klu ite kuat semangat insyaallah orang yang kita sayang pun akan bertambah semangat melawan penyakit..tuhan tu tahu akak mampu untuk menghadapi dugaan dari dia,sebab tu DIA uji akak.banyakkan berdoa ye kak..love u

    ReplyDelete
  46. insyallah setiap yg berlaku nih ado hikmah nyer..harap akak sekeluarga tabah yer...

    ReplyDelete
  47. Kak Ieda! Kuatkan semangat yer.. Semoga Allah swt permudahkan segalanya buat ayah akak.. Kak, Ina risau.. Doktor pun suspek ina ada batu karang.. ;(

    ReplyDelete
  48. Bila ieda tak bersiaran hari ini hati kakak rasa tak senang pulak...

    Moga ieda tabah dan segalanya baik-baik belaka ye...

    ReplyDelete
  49. Semoga semuanya selamat ye kak...

    ReplyDelete
  50. eB amainkan sumer doa2 di atas tuh. akak tabah yer. insyaallah sumernyer akan kembali. :)

    ReplyDelete
  51. InsyaAllah kak.. semoga abah akak n nina sembuh spt sediakala.. amin.. akak tabahkan hati yer..

    ReplyDelete
  52. salam ieda...

    baru sempat baca coretan ieda ini.

    Kuatkan semangat dan teruskan berdoa ya. Yus tahu, yus cuma mampu memandang dari jauh, dan ieda sendiri yang mengalami dan menanggung yang tahu bagaimana perasaan ieda sebenarnya. Apa pun terus cekalkan hati, kerana ieda perlu kuat untuk insan2 yang memerlukan ieda, ayah, emak dan juga nina. Mereka memerlukan semangat dan kekuatan ieda...be strog ya!

    ReplyDelete
  53. akak..be strong ok..kiter sama2 doakan tuk akak sekeluarga..

    ReplyDelete
  54. Saya doakan semoga ayah akak sembuh.. harap takda pe2 yg berlaku... n smg ank akak pun sembuh jugak.. tp anak akak tak leh lewat mkn la.. sian lak nina.. kecik2 dah gastrik.. kita sbgai ibu n anak mmg akn cpt mengalirkan air mata kan..

    ReplyDelete
  55. semoga ayah akak sembuh cpt n xd pape berlaku..insya allah ^_^

    ReplyDelete

Komen apa sahaja , tapi janganlah sehingga menguris hati empunya blog ATAU sesiapa sahaja ye !
HAPPY BLOGGING & THANKS FOR COMMENT

Labels

Suke (845) Makan - makan (411) Renungan (388) Hiburan (288) macam - macam (283) family (274) anak-anakku (237) Dunia (219) artis (204) Wanita (195) Tentang Aku (181) Familly (138) sedih (120) Syukur (108) Tips Kesihatan (86) Kawan - Kawan (85) Blogger (65) Info (63) GA (56) Majlis Kawin (55) Holiday (51) sedap (48) Tahniah (43) Contest (41) Diet (40) anak (39) anak-anak (39) Lawak (37) putra muhd saiful zahrien (36) Herbalife (35) anak saudara (35) puasa (34) Bday (30) Raya (27) nuffnang (27) suami isteri (27) lelaki (26) blog (24) Teladan (23) Pelik (22) hari raya aidilfitri (18) Award (17) jalan-jalan (17) Kasihan (16) By Hubby (15) Rintihan (15) Petua (13) Tips (13) Tips Kekeluargaan (13) Tips kecantikan (13) nur amni adriana (13) tips anak - anak (13) Benci (12) Sakit (12) Tanggungjawab (11) putri nur fatin sabriena (11) Al-fatihah (10) ibu bapa (10) meninggal dunia (10) putri nur fatin amanina (10) Kad Ucapan (9) Kenangan (9) Segmen (9) Terharu (9) kehidupan (9) pekerjaan (9) perkahwinan (9) awana kijal terengganu (8) berpuasa (8) tragedi (8) Bangga (7) Bloglist (7) Kagum (7) amalan (7) hari raya aji (7) kasih sayang (7) Tak Maafkan (6) cantik (6) kelebihan puasa (6) remaja (6) terima kasih (6) tips ibu mengandung (6) Perayaan (5) ULANGTAHUN (5) ayah (5) beriadah (5) menang (5) pemimpin (5) ustaz azhar idrus (5) Berangan (4) Friends (4) Hadiah (4) akhir zaman (4) hari bapa (4) pelajaran (4) persoalan hati (4) sekolah (4) Hari Ibu (3) Outing (3) mandi manda (3) panduan utk anak (3) biskut raya (2) keluarga (2) motivasi diri (2) ustaz Don Daniyal (2)

HUBUNGI SAYA KERANA SAYA SUDAH BERJAYA HILANG 24KG DLM MASA 8 BULAN

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...