Thursday, November 10, 2011

bila DIRI di FITNAH


salam semua

malam2 nie akak nak share sesuatu dengan anda semua , hasil dari email seorang kawan .. huhuhu sedih bila hati dilukai .. tapi tetap redha dengan ketentuan allah .. dia maha besar .. bak kata ummi akak , sejak dari kecil lagi .. kenapa kita nak merasa gundah gulana kiranya kita tidak melakukan sesuatu kesalahan itu .. kita kena kuat kerana allah menyintai ummat yg sentiasa redha dengan dugaan darinya .. sesungguhnya dugaan ini memberikan kita lebih kekuatan dlm mengharungi kehidupan yg entah sampai bila ..

adehhhh emo lak mlm2 nie .. ecehhhhhh x lahh sekadar memberikan kata2 semangat kepada diri sendiri kerana hidup kita x selalunya indah dan x salah jika kita saling ingat mengigati sesama kan .. insyaallahhhh :)

yuk baca denga tenang ...


JIKA KITA DIFITNAH DAN DIZHALIMI 

Suatu hal yang pasti tidak akan luput dari seharian kita adalah difitnah dan dizalimi orang lain. Kadang kala kita sudah berhati-hati, berbuat baik. Namun kebaikan dan prestasi kita, tidak selamanya dibalas  penghargaan. Sudah tentu ada yang mencebik, kemudian memfitnah dan menzalimi diri dan keluarga kita. Hal ini membuat kita down dan hampir-hampir stress. Orang-orang yang suka memfitnah itu ternyata bukan hanya memfitnah, tapi ia juga menyakiti kita dan keluarga kita zahir dan batin. Apa yang harus kita lakukan, jika kita difitnah dan dihalimi oleh orang lain.

Penyelesaian bagaimanakah yang diberikan oleh Islam dalam hal ini? Ada 5 cara yang boleh kita lakukan iaitu: 

1. Menyiapkan mental untuk tetap sabar . Kita harus persiapkan diri untuk tetap tabah dan sabar menghadapi apapun keadaan dan bagaimana. Baik senang atau susah. Jika kita difitnah dan dizalimi. Maka sebenarnya itu bonus buat kita. Allah sayang terhadap kita. Kerana hakikatnya kalau kita difitnah dan dizalimi, maka keburukan kita akan diberikan kepada yang memfitnah dan menzhalimi kita. Sebaliknya kebaikan orang yang memfitnah akan diberikan kepada kita. Jika kita tahu akan hal ini. Hati kita akan tenang. Ternyata orang yang memfitnah dan menzhalimi itu adalah orang-orang yang merugi dan menghancurkan diri mereka sendiri. 

2. Redha dan ikhlas menerima fitnah dan kezaliman dari orang lain, Rasululullah mengajarkan agar kita ikhlas menerima fitnah dan kezaliman dari orang lain. Perumpamaannya adalah orang yang difitnah itu laksana bola pimpong yang ditekan kedalam air. Jika bola pimpong itu dilepaskan maka ia akan melompat tinggi ke angkasa. Demikianlah perumpamaan orang yang redho dan ikhlas menerima fitnah dan kezaliman dari orang lain, insya Allah darjatnya akan ditinggikan oleh Allah SWT. 

3. Yakin Allah yang akan membalas Allah Maha Melihat dan Maha Mendengar. Tidak ada satu pun yang akan terlepas dari pantauannya. Tidak ada satu kejahatanpun yang tidak akan dibalas. Jika kita difitnah oleh orang lain dan dizalimi lahir dan batin. Berserah kepada Allah. Jangan kotori hati dan jiwa kita untuk balas dendam. Ikhlaskan semuanya kepada Allah SWT. Allah yang akan membalasnya dengan seksa yang pedih. Alam semesta juga akan membalas kejahatan orang tersebut. Karena alam semesta adalah tentara Allah yang sangat setia kepada perintah-Nya. Maka Bersabarlah dan berserahlah kepada Allah SWT. 

4. Evaluasi Diri Jika kita difitnah dan dizalimi. Apa yang harus kita lakukan adalah mengevaluasi diri kita. Apakah kita melakukan kesalahan seperti yang difitnahkan tersebut. Jika jawabannya ’ya’. Maka kita harus cepat-cepat bertaubat dan memperbaiki diri kita. Jika jawabannya ’tidak’. Bersabarlah, semua kejadian pasti ada hikmahnya. Kita tidak tahu ada apa hikmah dibalik fitnah tersebut. Yang jelas semua kejadian itu ada hikmah dan pelajaran yang terbaik buat kita. Kita harus lebih mendekatkan diri kita kepada Allah SWT. Memohon perlindungan kepada-Nya 

5. Hanya Allah-lah satu satunya Penolong dan Pelindung Sesungguhnya tidak akan terjadi sesuatu kecuali dengan izin Allah Swt. Baik berupa musibah maupun nikmat. Walaupun bergabung jin dan manusia seluruhnya untuk mencelakakan kita, demi Allah tidak akan jatuh satu helai rambut pun tanpa izin-Nya. Begitu pun sebaliknya, walaupun bergabung jin dan manusia menjanjikan akan menolong atau memberi sesuatu, tidak pernah akan datang satu sen pun tanpa izin-Nya. Mati-matian kita ikhtiar dan meminta bantuan siapapun, tanpa izin-Nya tak akan terjadi yang kita harapkan. Maka, sebodoh-bodoh kita adalah orang yang paling berharap dan takut kepada selain Allah Swt. Itulah ..kesengsaraan dan biang menjauhnya pertolongan Allah Swt. Ketahuilah, makhluk itu “La haula wala quwata illa billahil’ aliyyil ‘ azhim” tiada daya dan tiada upaya kecuali pertolongan Allah Yang MahaAgung. Asal kita hanyalah dari setetes sperma, ujungnya jadi bangkai, ke mana-mana membawa kotoran. Allah menjanjikan dalam Surah Al-Thalaq ayat 2 dan 3, “Barang siapa yang bersungguh-sungguh mendekati Allah (bertaqwa), niscaya Dia akan mengadakan baginya jalan keluar bagi setiap urusannya, dan akan diberi rezeki dari tempat yang tidak disangka-sangka. Dan barang siapa yang bertawakal hanya kepada Allah, nescaya akan dimakbulkan allah atas segala doa dan permohonannya .” 

Oleh: KH.Shohibul Faroji Al-Robbani

semoga allah memberikan akak kekuatan dlm melayari kehidupan ini .. permudahkan segala urusan dalam mencari rezeki demi memberikan kebahagiaan buat anak2 akak .. aminnnnnnnnnnnn


15 comments:

  1. tulah kan kak..kadang kita dah ikhlas jujur..tp org lain pulak yg tak puas hati dgn kita..hmm dunia dunia~

    apapun moga kita sentiasa jauhhhh dari fitnah dunia hendaknya.amin.

    ReplyDelete
  2. subhanallah

    sangat sedih...
    tapi sangat berterima kasih atas pengkongsian ini ya kak ieda

    ReplyDelete
  3. Good info kak! terima kasih berkongsi. :)

    ReplyDelete
  4. nak buat semua tu yang susah tu..
    semua orang rasanya tak suka dengan fitnah sebab nya pandangan orang lain pada kita pun akan berubah..

    hidup kat duani ni bukan cuma ada kita je..kan?/ada kawan sekerja,ada jiran tetangga,jadi semua tu kita nak jaga..jadi bila ada fitnah yang melanda mau gelabah la jugak..

    ReplyDelete
  5. @dianaya D .. nak2 kalau yg menfitnah itu dtgnya dari org yg terdekat dengan kita .. mauu x down .. kejutan tuu ..

    tapi tulahh kita kena kuat dan sabar .. tu pun depends pada seseorang , ada yg boleh terima dan ada yg tidak .. semoga kita kuat harungi pelbaga rencah kehidupan ini .. aminnnn :)

    ReplyDelete
  6. Kita kena punya kekuatan hati dan emosi dalam menghadapi hidup yang penuh cabaran ini.

    ReplyDelete
  7. kakak!!!!

    fm dah sampai. maceh banyak. tunggu ai punyer pulak eh...

    ReplyDelete
  8. Mmg betul sbb tu aku suka berpegang pada prinsip biar org buat kita...kita jgn buat kat org..serahkan saja pada Allah...yg penting bnykkan berdoa

    ReplyDelete
  9. INNALILAH...

    memang menyedihkan dan terasa sakit amat bila diri difitnah.
    Sebab fitnah lah maka i berhenti dari cikgu dgn notis 24 jam.. Puas hati betul...Kita mmg kita kena redha lah...

    ReplyDelete
  10. biar Allah yang menentukan

    ReplyDelete
  11. tq utk tips ni kak, mmg rasa sedih giler bila difitnah

    ReplyDelete
  12. suspen mulanyer ingatkan ieda tadi... macamnapun kembali kepada Allah .. hanya Allah tempat kita berlindung.. betoi ingatan untuk diri sendiri..

    ReplyDelete
  13. Tqvm. Artikel ni sgt berguna utk sy. My sis, may Allah bless u

    ReplyDelete
  14. Artikel ini amat membantu saya..sekarang saya rasa sedih sangat sbb difitnah.mulanya saya ingat nk membalas tp bila mfmbaca artikel ini saya Batalkan niat saya..sekarsng saya terima ujian ini dengan ikhlas semoga dosa saya terampun dan juga dosa org yg fitnah saya.

    ReplyDelete

Komen apa sahaja , tapi janganlah sehingga menguris hati empunya blog ATAU sesiapa sahaja ye !
HAPPY BLOGGING & THANKS FOR COMMENT

Labels

Suke (845) Makan - makan (411) Renungan (388) Hiburan (288) macam - macam (283) family (274) anak-anakku (236) Dunia (219) artis (204) Wanita (195) Tentang Aku (178) Familly (138) sedih (120) Syukur (108) Tips Kesihatan (86) Kawan - Kawan (85) Blogger (64) Info (63) GA (56) Majlis Kawin (55) Holiday (51) sedap (48) Tahniah (43) Contest (41) Diet (40) anak (39) anak-anak (39) Lawak (37) putra muhd saiful zahrien (36) Herbalife (35) anak saudara (35) puasa (34) Bday (30) Raya (27) nuffnang (27) suami isteri (27) lelaki (26) Teladan (23) Pelik (22) blog (22) hari raya aidilfitri (18) Award (17) jalan-jalan (17) Kasihan (16) By Hubby (15) Rintihan (15) Petua (13) Tips (13) Tips Kekeluargaan (13) Tips kecantikan (13) nur amni adriana (13) tips anak - anak (13) Benci (12) Sakit (12) Tanggungjawab (11) putri nur fatin sabriena (11) Al-fatihah (10) ibu bapa (10) meninggal dunia (10) putri nur fatin amanina (10) Kad Ucapan (9) Kenangan (9) Segmen (9) Terharu (9) pekerjaan (9) perkahwinan (9) awana kijal terengganu (8) berpuasa (8) kehidupan (8) tragedi (8) Bangga (7) Bloglist (7) Kagum (7) amalan (7) hari raya aji (7) kasih sayang (7) Tak Maafkan (6) cantik (6) kelebihan puasa (6) remaja (6) terima kasih (6) tips ibu mengandung (6) Perayaan (5) ULANGTAHUN (5) ayah (5) beriadah (5) menang (5) pemimpin (5) ustaz azhar idrus (5) Berangan (4) Friends (4) Hadiah (4) akhir zaman (4) hari bapa (4) pelajaran (4) persoalan hati (4) sekolah (4) Hari Ibu (3) Outing (3) mandi manda (3) panduan utk anak (3) biskut raya (2) keluarga (2) motivasi diri (2) ustaz Don Daniyal (2)

HUBUNGI SAYA KERANA SAYA SUDAH BERJAYA HILANG 24KG DLM MASA 8 BULAN

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...