Wednesday, July 13, 2011

raihan kena kuat ya sayang !!!


salam semua

hermmm tgk lah pic2 nie .. ini semua anak buah akak .. yg sebelah kiri tuu raihan .. anak saudara akak yg sakit kencing manis tuuu , kencing manis nie bukan tahap 1 tuu ( disebabkan pemakanan ) tapi di tahap 3 iaitu kencing manis disebabkan keturunan ( pankreas dah rosak ) ... kalau tgk dia ceria je kan .. kalau masih ingat raihan mengalami sakit kencing manis yg kritikal .. rutin cucuk insulin untuk diri dia adalah 3 x sehari .. sehinggalah skrg .. 

Skrg dah semakin berkurangan berkat usaha kak long & abang long  berubat diserata tempat ... bila tgk telatah dia .. x gaya mcm org sakit pun kan .. kesian bila mengenangkan budak sekecil ini kena cucuk setiap masa dlm satu hari huhuhuh .. sedangkan akak x berdaya tgk jarum tuu ..


dah semakin keletah dgn sepupunya .. harap raihan semakin kuat menghadapi hari2 yg mendatang .. dulu pada awalnya dia dicucuk di perut .. selepas dah x leh cucuk di perut bertukar pula di kaki .. 

skrg nie di kaki dah x boleh sbb dah kebas kan .. baru beberapa bulan lepas dah mula cucuk di buntut .. lepas nie x tahu nak cucuk di mana pula ...


semoga raihan kuat ya cayang ... mama ieda , ayah abas , kakak nina , riena dan adik zahrien doakan semoga raihan cepat2 baik dari sakit nie .. x mo cucuk dah ya sayang .. insyaallah sama2 kami doakan buat raihan .. 

skrg nie sgt2 keletah , sampai setiap apa yg dia makan dia dah tahu boleh makan ape dan x boleh makan ape .. syahdu je .. tu yg kami x leh makan sebarangan di depan dia .. sbb tahu kalau dia nampak dia akan buat muke sedih ..


ps : bila baca balik entry nie .. sedih pula akak .. huhuhu ..teringat masa dia kritikal kami semua ingatkan kami akan kehilangan dia selamanya .. :(



Jom Jana Pendapatan dengan klik HEARTBEAT

41 comments:

  1. sedihnya, kecil-kecil dah kena kencing manis. doalah supaya dia takde apa-apa. :)

    ReplyDelete
  2. akak...nape x diberikan air rebusan daun bayam karang..bleh ubatkn kencing manis ngn darah tinggi...

    ReplyDelete
  3. mmg kesianla kan kak sbb umo2 camnila dorang nk xplore makan mcm2 tp dapat sakit cmni lak...iskk tak sampai ati la ratu tgk dia...sian...budak2 kan..

    ReplyDelete
  4. alahai..kesianyer...kecik lgi..ermm teringt plak kt arwah adik

    ReplyDelete
  5. kesian nye kak..kecik lagi tu...awe pun ada keturunan kecing manis dah darah tinggi...memang kena jaga2...kalu keturunan ni kena jaga makan jerk

    ReplyDelete
  6. Sedih baca entri pasal raihan ni kak..moga anak kecil comel ni cepat sihat & kuat semangat lalui semua ni..amin.

    ReplyDelete
  7. Simpati kat Raihan. Semalam IM sempat tengok kisah seorang Badut yang buat persembahan kat wad kanak-kanak yang mengidap kanser. Terasa insaf sebab IM masih sihat sedangkan mereka masih kecil terpaksa berjuang dengan hidup...

    ReplyDelete
  8. doa moga raihan cepat sembuh dan kuat semangat..

    ReplyDelete
  9. siannye..semoga raihan jadi anak yg solehah utk ibu dan ayah ye..be strong girl :)

    ReplyDelete
  10. tumpang simpati...kecil2 dh kena kencing manis...
    semoga si kecil ni membesar dgn hati dan semangat yg kuat...

    ReplyDelete
  11. ALAHAI...kesihannye kak...kecik2 dah ade penyakit ni...harap terkawal laa penyakit ni yeak kak....mudah-mudahan adik raihan sihat selalu .....sedih tgk anak kecik sakit mcm nie.....

    ReplyDelete
  12. Ya Allah ciannyer...mesti dah lali tgk jarum sebab hary2 kena cucuk insulin.....jaga permakanan unutk nak cihat....

    ReplyDelete
  13. alamak , bile entry sedih psl anak2 ni mule la air mato ku 'murah' je nak kuor ...

    insyallah kak , berkat doa & usaha nnt dia akan sihat..

    * kiteorg pun ado keturunan jgk , tp hrp2 xdak ler kan

    ReplyDelete
  14. ya Allah...besar dugaannya dengan umur yg sebegitu..sama-samalah kita berdoa untuknya...

    ReplyDelete
  15. sedihnye kak.....xpela....kite doakan la dia akan smbuh....dpt hidup normal mcm kanak² lain...aminn

    ReplyDelete
  16. semoga raihan kuat menghadapi dugaan dr Yang Maha Esa.. kita doakan yg terbaik utk Raihan.. semoga ada rahmat di sebalik kesakitan yg Allah berikan tu..

    ReplyDelete
  17. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  18. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  19. baca kisah raihan ni tringat pula masa ank saya masuk ward dulu, jiran sekatil pon budak sakit kencing manis gak. selang berapa jam asyik kena cucuk jer...kalo dengar dia nangis, sayu jer hati ni..

    raihan ni pernah masuk ward hosp putrajaya tak...sbb sy pernah tanya bapa budak tu, yg dia pon mmg menetap d pahang, tp hosp pahang antar ke hosp pjaya sbb kt sini mmg pakar bidang tu

    ReplyDelete
  20. Smoga raihan cpt sembuh. Sian dia.

    ReplyDelete
  21. Ya allah kesiannya kita yang besar niebpun x sanggup nak menghadapainya inikan pula si kecil kesiannya dia..


    http://sinarraudah.blogspot.com/2011/07/jom-belajar-cara-nak-update-survey-form.html

    ReplyDelete
  22. kesiannya..x sngka tengok wajah ceria dia, rupenya sakit

    ReplyDelete
  23. Ya Allah, kesiannya Raihan. Kecik2 dah kena kencing manis..

    Tabah ya sayang....harap2 ada sesuatu yg ajaib berlaku, dan dia boleh sembuh..

    ReplyDelete
  24. kecik2 lagi sudah ditimpa dugaan yang berat..semoga dia tabah lalui ini dan penyakit akan sembuh..marilah kita sama2 doakan dia sembuh dari penyakit neh..amin..

    ReplyDelete
  25. moga raihan cepat sembuh!

    ReplyDelete
  26. alamak,
    sedeynya entri nie,
    apapun kita sama2 doakan agar adk Raihan tabah lalui dugaan ini,
    dan semoga cepat sembuh ok....

    ReplyDelete
  27. Aduhai..kesiannyaa..kecik2 dah kena kencing manis.. yg tak tahan tuh kena cucuk2 plak....Kita yg tua nie kena cucuk pun sakit nie kan budak kecik.. dah lali kut ngan cucuk ngan jarum nie.. Moga raihan cepat sembuh..

    ReplyDelete
  28. @:: Mrs.Eady :: itu utk kencing manis tahap biasa dik .. dia nie tahap C .. memang seribu satu je ada kes mcm nie .. bukan kerana pemakanan tapi kerana pankreas dia ada prob huhu ..

    anyway thanx dear ! really appreciate ..

    ReplyDelete
  29. @Zulqarnain Musa mohon anak buah akak panjang umur lahh selalu ..
    simpati dan takziah dari akak ya dik ..

    ReplyDelete
  30. @Nur Hawa Mohd Zin kencing manis anak buah akak nie kerana pankreas dia yg dah x fungsi dik bukan kerana keturunan huu

    ReplyDelete
  31. @insan_marhaen tulah sedih kan .. akak memang x sampai ati kalau ke hsp nak ke wad kanak2 nie .. mudah nangis huuh

    ReplyDelete
  32. Sga Raihan cepat sembuh yer..sedih sy baca kak, kecik2 lg dah kn tanggung penyakit camni..huhu

    Sy pnh jaga mak sedara yg sakit camtu, xtahan tgk time dia cucuk diri sndiri, sedih sgt..

    ReplyDelete
  33. @lieyalatif tulah dikk kami sekeluarga x putus2 berusaha dik ... mana2 ada cara punn kami pergi .. kalau mak ayah dia dah perabeh banyak duit uhuh

    ReplyDelete
  34. @fazilzura kalau dari keturunan dikk kena kawal pemakanan lahh .. insyaallah boleh nye :)

    ReplyDelete
  35. @aDieyZa tulah semoga ada rahmat disebalik semua ini .. biar dia membesar menjadi anak yg cerdik dan solehah aminnnnnnnnnnnnnnnn

    ReplyDelete
  36. @syariza09 aa entah2 org yg sama tak dik sbb kak long akak memang sebulan sekali kena bawa anak buah nie ke putrajaya ..

    ReplyDelete
  37. @wida ya dik kalau kita tgk dia , kita x rasa dia ada skit .. sebenarnya dia menderita sampai dah pandai cakap x leh makan itu dan ini ...

    ReplyDelete
  38. @Rinna tulah rinna .. kita yg dewasa niepunnnn sakit bila kena cucuk .. nie dia hari2 kena cucuk uuuh x terbayang sebenarnya ..

    adakalanya aku tanye anak buah aku tuu sakit tak .. dia cakap sakit dgn muke selambe je .. uuuh sedih tuuu

    ReplyDelete
  39. Ya Allah besarnya ujian utk Raihan. Auntie rasa terharu sangat. Mesti ada hikmah ye sayang. Moga ada cahaya bersinar utk Raihan teruskan hidup sehari-hari. Insya-Allah....

    ReplyDelete
  40. Ya Allah..semoga Raihan diberikan Kesembuhan Oleh Allah kerana dia yg Maha mengasihani ..

    ReplyDelete

Komen apa sahaja , tapi janganlah sehingga menguris hati empunya blog ATAU sesiapa sahaja ye !
HAPPY BLOGGING & THANKS FOR COMMENT

Labels

Suke (845) Makan - makan (411) Renungan (388) Hiburan (288) macam - macam (283) family (274) anak-anakku (237) Dunia (219) artis (204) Wanita (195) Tentang Aku (181) Familly (138) sedih (120) Syukur (108) Tips Kesihatan (86) Kawan - Kawan (85) Blogger (65) Info (63) GA (56) Majlis Kawin (55) Holiday (51) sedap (48) Tahniah (43) Contest (41) Diet (40) anak (39) anak-anak (39) Lawak (37) putra muhd saiful zahrien (36) Herbalife (35) anak saudara (35) puasa (34) Bday (30) Raya (27) nuffnang (27) suami isteri (27) lelaki (26) blog (24) Teladan (23) Pelik (22) hari raya aidilfitri (18) Award (17) jalan-jalan (17) Kasihan (16) By Hubby (15) Rintihan (15) Petua (13) Tips (13) Tips Kekeluargaan (13) Tips kecantikan (13) nur amni adriana (13) tips anak - anak (13) Benci (12) Sakit (12) Tanggungjawab (11) putri nur fatin sabriena (11) Al-fatihah (10) ibu bapa (10) meninggal dunia (10) putri nur fatin amanina (10) Kad Ucapan (9) Kenangan (9) Segmen (9) Terharu (9) kehidupan (9) pekerjaan (9) perkahwinan (9) awana kijal terengganu (8) berpuasa (8) tragedi (8) Bangga (7) Bloglist (7) Kagum (7) amalan (7) hari raya aji (7) kasih sayang (7) Tak Maafkan (6) cantik (6) kelebihan puasa (6) remaja (6) terima kasih (6) tips ibu mengandung (6) Perayaan (5) ULANGTAHUN (5) ayah (5) beriadah (5) menang (5) pemimpin (5) ustaz azhar idrus (5) Berangan (4) Friends (4) Hadiah (4) akhir zaman (4) hari bapa (4) pelajaran (4) persoalan hati (4) sekolah (4) Hari Ibu (3) Outing (3) mandi manda (3) panduan utk anak (3) biskut raya (2) keluarga (2) motivasi diri (2) ustaz Don Daniyal (2)

HUBUNGI SAYA KERANA SAYA SUDAH BERJAYA HILANG 24KG DLM MASA 8 BULAN

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...